AVIZ
la proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea actelor normative cu privire la constituirea şi gestionarea Fondului cinegetic național (nr. unic 895/MADRM/2020)
Textul existent în proiect | Textul final care se propune | Motive: |
La proiectul Regulamentului privind vânarea din specii de faună de interes cinegetic şi caracteristicile mijloacelor folosite în cadrul vânătorii (Anexa nr.3)
|
||
La pct.5. subpct. 5).
gonaş – persoană fizică, participant la vînatoarea colectivă, indiferent că este sau nu de deținător al carnetului de vînător, elevii/studenţii instituțiilor de învățământ, care dispun de program de studii şi au ca disciplină managelnentul cinegetic; |
La pct.5. subpct. 5).
gonaş – persoană fizică, participant la vînatoarea colectivă, deţinător al carnetului de vînător, elevii/studenţii instituţiilor de invaţămînt, care dispun de program de studii şi au ca disciplină managementul cinegetic; |
Se propune excluderea din text a sintagmei „indiferent că este sau nu de deținător al carnetului de” pentru a aduce reglementările în concordanță exactă cu prevederile art. 25 al Legii 298/2018, deoarece acest articol prevede expres cine poate participa la vănătoare. |
La pct. 8 subpct 8):
vînatoarea ,,cu atrape” – constă în atragerea vnatului către vînător prin utilizarea unor atrape premise de lege şi autorizate de administrator
|
La pct. 8 subpct 8):
vînatoarea ,,cu atrape” – constă în atragerea vnatului către vînător prin utilizarea unor atrape premise de lege
|
Se propune excluderea din text a sintagmei: şi autorizate de administrator din lipsă de necesitate. Motivul,- că atrapele, constituie mulajele folosite la vânătoare, la fel ca şi instalațiile vânătorești, ascunzișurile, plasele, îmbrăcămintea vânătorului, care nu sunt destinate nemijlocit capturării animalelor de interes cinegetic. Ele nu pot fi mai dăunătoare sau mai puțin dăunătoare, încât să le autorizeze Administratorul. |
La pct. 10: Autorizația şi foaia/fișa a de recoltare se eliberează prin ordinul intern al gestionarului fondului cinegetic, în limitele cotelor anuale de recoltare aprobate de administrator, în dependență de tipul de vânătoare planificat.
|
pct. 10: Autorizațiile şi foile/fișele de recoltare se eliberează prin ordinul intern al gestionarului fondului cinegetic, în limitele cotelor anuale de recoltare aprobate de administrator, în dependență de tipul de vânătoare planificat.
|
Se propune de înlocuit îmbinarea de cuvinte „Autorizația şi foaia/fișa a de recoltare” cu „Autorizațiile şi foile/fișele de recoltare”, deoarece rezultă, că pentru fiecare Autorizație foaie/fișă de recoltare trebuie emis câte un ordin aparte de către gestionar. |
La pct. 13 subpct. 1).
Pentru practicarea vânătorii participanții trebuie să dețină: 1) carnet de vânător, cu excepția participantului în calitate de gonaș la vânătoarea colectivă; |
La pct. 13 subpct. 1).
Pentru practicarea vânătorii participanții trebuie să dețină: 1) carnet de vânător; |
Se propune excluderea din text a sintagmei „cu excepția participantului în calitate de gonaș la vânătoarea colectivă” pentru a aduce reglementările în concordanță exactă cu prevederile art. 25 al Legii 298/2018 |
La pct. 28
În Registrul tehnicii securității la vânătoare se înscrie numărul autorizației foii/fișei de recoltare în baza căreia se permite vânătoarea, specia vânatului, locul, metoda şi data în care se desfășoară, numărul carnetului de vânător participant, inclusiv numele şi prenumele gonașilor participanți la vânătoare. |
La pct. 28
În Registrul tehnicii securității la vânătoare se înscrie, locul, data în care se desfășoară vânătoarea, prenumele şi numele vânătorului participant, numărul carnetului de vânător. |
Textul din pct. 28 se propune a fi reformulat din motiv că înscrisurile din Registrul tehnicii securității la vânătoare confirmă faptul că vânătorul a trecut un instructaj privind regulile de vânătoare şi regulile de securitate la vânătoare, ce rezultă din pct. 27 a proiectului dat. Alte date sunt superfluu deoarece ele sunt înscrise în Autorizații, fișe, foi.
Gonașii după cum stipulează art. 25 al Legii 298/2018 au şi ei statut de vânător, de aceia, nu este necesar de specificat acest fapt în Registru. |
La pct. 46 subpct. 4)
Vânătoarea la mistreț – de la 15 septembrie până la 15 ianuarie se permite vânătoarea la toate specimenele indicate în autorizația de vânătoare, cu excepția femelelor-cap de ciurdă. Metodele aplicabile – „la nadă”, „la pândă”, „la dibuit” și „la goană”, cu sau fără câini de vânătoare (cu excepția celor care pot fi antrenați în goană). |
La pct. 46 subpct. 4)
Vânătoarea la mistreț – de la 15 septembrie până la 15 ianuarie se permite vânătoarea la toate specimenele indicate în autorizația de vânătoare, cu excepția femelelor-cap de ciurdă. Metodele aplicabile – „la nadă”, „la pândă”, „la dibuit” și „la goană”, cu sau fără câini de vânătoare (cu excepția câinilor gonitori). |
La pct. 46 subpct. 4) se propune substituirea cuvintelor „(cu excepția celor care pot fi antrenați în goană)” cu „(cu excepția câinilor gonitor).” Varianta inițială este lipsită de sens, deoarece din conținut rezultă că vânătoarea la goană se efectuează cu sau fără câini. Prin urmare, excepție ar constitui şi contează numai rasa câinelui permisă pentru această vânătoare şi nu antrenamentul acestui câine. Rasa cinelor gonitori nu este destinată pentru vânătoarea la mistreț. |
La pct. 47, subpct.1). şi subpct.5).
Vânătoarea animalelor sălbatice cu blană în fondul cinegetic se organizează și se desfășoară exclusiv în baza foii/fișei de recoltare doar prin următoarele metode de vânătoare: 1).„la dibuit” – se practică individual, pe urmele vizibile ale animalului, cu folosirea de către vânător doar a armei cu țeava lisă și fără câine de vânătoare, însoțit obligatoriu de conducătorul vânătorii; 5) „la vizuină” – se practică individual sau colectiv cu implicarea cel mult a trei vânători, însoțiți obligatoriu de conducătorul vânătorii, la vizuinile animalelor, cu folosirea obligatorie a câinilor de vizuină identificați în baza pașaportului, prin care se confirmă testarea lor în cadrul vânătorii la animale sălbatice cu blană de vizuină; |
pct. 47, subpct.1). şi subpct.5).
Vânătoarea animalelor sălbatice cu blană în fondul cinegetic se organizează și se desfășoară exclusiv în baza foii/fișei de recoltare doar prin următoarele metode de vânătoare: 1).„la dibuit” – se practică individual, pe urmele vizibile ale animalului, cu folosirea de către vânător doar a armei cu țeava lisă și fără câine de vânătoare, însoțit sau nu de conducătorul vânătorii; 5).„la vizuină” – se practică individual sau colectiv cu implicarea cel mult a trei vânători, însoțiți sau nu de conducătorul vânătorii, la vizuinile animalelor, cu folosirea obligatorie a câinilor de vizuină identificați în baza pașaportului, prin care se confirmă testarea lor în cadrul vânătorii la animale sălbatice cu blană de vizuină;
|
La pct. 47, subpct.1). şi subpct.5).
Se propune de modificat la finele propoziției în loc de „însoțit obligatoriu” cu „însoțit sau nu” Nu este obligatorie participarea conducătorului vînătorii, deoarece animalele sălbatice cu blană, în Republica Moldova sunt animale de talie mică, iar dobîndirea lor nu necesită implicare a unor terţe persoane. Verificarea persoanelor care practică astfel de vînătoare poate fi efectuată în orice moment de reprezentantul gestionarului sau a organelor de control abilitate, deoarece informaţia despre locul şi timpul vînătorii se înregistrează la paznicul de vînătoare sau la managerul în domeniul cinegetic. |
La pct. 71:
Vânătoarea este permisă doar în baza pașaportului câinelui de vânătoare din următoarele grupe de rase: de aret, gonitori, de aport, scotocitori, de vizuină, laica, cu pedigree (certificatul genealogiei câinelui), participant! la expoziții specializate peste hotarele Republicii Moldova, testați și vaccinați, care au zgardă identificată cu număr de înregistrare și inscripția numelui proprietarului. |
La pct. 71:
Vânătoarea este permisă doar în baza pașaportului câinelui de vânătoare din următoarele grupe de rase: de aret, gonitori, de aport, scotocitori, de vizuină, laica, cu pedigree (certificatul genealogiei câinelui) testați și vaccinați, care au zgardă identificată cu număr de înregistrare și inscripția numelui proprietarului.
|
La pct. 71 se propune de exclus sintagma „participant! la expoziții specializate peste hotarele Republicii Moldova”, deoarece calitățile de vînătoare a câinelui se verifică prin testări, iar rasa admisă pentru vînătoare este confirmată în Certificatul genealogic a câinelui. Participarea acestor câini în mod obligatoriu la expoziții peste hotarele ţării pentru a obține pașaportului câinelui de vînătoare este absurdă şi foarte costisitoare. |
La pct. 102 subpct. 1):
Organizatorii acțiunilor de vânătoare desemnați și numiți în coordonare cu gestionarul fondului cinegetic, în conformitate cu cerințele stabilite în pct. 20 și pct. 21 au obligația să: 1). notifice în sens, cu 72 de ore înainte de desfășurarea acțiunilor de vânătoare, subdiviziunea teritorială a Inspectoratului pentru Protecția Mediului și autoritățile administrației publice locale pe teritoriul căreia sunt desfășurate acțiunile de vânătoare (perioada, numărul participanților, locația, etc);
|
pct. 102 subpct. 1):
Organizatorii acțiunilor de vânătoare desemnați și numiți în coordonare cu gestionarul fondului cinegetic, în conformitate cu cerințele stabilite în pct. 20 și pct. 21 au obligația să:
1) înștiințeze cu 24 de ore înainte de desfășurarea acțiunilor de vânătoare la copitate subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului pentru Protecția Mediului şi administrația autorităților publice locale pe teritoriul căreia vor fi desfășurate aceste acţiuni (perioada, nr. participanților, locaţia, perioada de timp, etc.).
|
La pct. 102 se propune de reformulat tot textul subpct. 1)
şi anume: 1).înștiințeze cu 24 de ore înainte de desfășurarea acțiunilor de vânătoare la copitate subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului pentru Protecția Mediului şi administrația autorităților publice locale pe teritoriul căreia vor fi desfășurate aceste acţiuni (perioada, nr. participanților, locația, perioada de timp, etc.). Şi asta, deoarece din varianta inițială propusă în proiect, nu este clar scopul urmărit prin această normă. Realizarea acestor acţiuni, după cum s-a propus în varianta iniţială, va fi imposibilă, deoarece potrivit datelor SVPM, numai într-o singură zi de vînătoare pe teritoriul ţării participă de la 5 pînă la 8 mii de vănători. Va fi astfel necesar un număr voluminos de notificări scrise şi o cantitate enormă de lucru birocratic inutil. Practica aceasta nu este prevăzută nici într-o țară europeană. Vânătoarea este dreptul cetățenilor RM garantat prin Legea regnului animal nr 439/1995. Reglementarea și controlul acțiunilor de vânătoare sunt efectuate de organele competente prevăzute în Legea nr.298/2018. Prin norma propusă inițial nu se realizează nici un scop și nu există nici o necesitate de informare APL despre acțiunile de vânătoare. Dacă scopul urmărit de autor ar fi un control riguros asupra vînătorii, atunci acesta nu va putea fi atins deoarece notificarea despre locul şi timpul aflării fiecărui vînător nu va majora nr. persoanelor cu funcţii de control. Informația dată poate fi pusă la dispoziția APL sau organelor de control în caz de necesitate la solicitare de la reprezentanţii gestionarului. Informația cu privire la activitatea cinegetică Gestionarul prezintă Administratorului în termenii stabiliți de lege. Înștiințările însă sunt necesare pentru a fi luate măsuri de prevenire a accidentelor, în cazul vânătoriilor colective la animalele copitate, deoarece la acest tip de vânătoare, se folosesc muniţii speciale cu glonţ, implică un număr mare de vînători, este practicat în terenuri cu vizibilitate mai redusă, şi există probabilitatea apariţiei spontane a persoanelor neimplicate în zona de vînătoare. |
La pct. 106
Așteptarea vânatului la locul de tragere se admite doar stând în picioare sau așezat
|
La pct. 106
Așteptarea vânatului la locul de tragere se admite doar stând în picioare sau așezat, iar tragerea se execute doar sînd în poziţia “din picoare” |
Pct. 106 l la sfîrşitul propoziţiei se propune de completat cu „iar tragerea se execute doar sînd în poziţia “din picoare”, deoarece poziţia de tragere nu este prevăzută nicăieri în proiectul regulamentului. Culcat sau aşezat nu se poate de tras. |
La pct. 107
Tragerea în poziția „din picioare” se execută doar când se împușcă de pe turnul de vânătoare, care trebuie să fie de înălțimea nu mai mică decât spațiul pentru o persoană și marginile căruia să servească pentru sprijinirea armei. La tragerile de pe turn trebuie să se vadă bine sectorul și ținta. înainte de coborâre de pe turn arma trebuie să fie descărcată, iar vânătorii de pe turnurile vecine să fie anunțați.
|
La pct. 107
Tragerea în poziția „din picioare” se execută şi când se împușcă de pe turnul de vânătoare, care trebuie să fie de înălțimea nu mai mică decât spațiul pentru o persoană și marginile căruia să servească pentru sprijinirea armei. La tragerile de pe turn trebuie să se vadă bine sectorul și ținta. înainte de coborâre de pe turn arma trebuie să fie descărcată, iar vânătorii de pe turnurile vecine să fie anunțați.
|
La pct. 107 se propune de înlocuit cuvântul „doar” cu prepoziția „şi”. Altminteri se poate deduce că în picioare se poate de tras numai de pe turn, iar în alte locuri în pozițiile culcat sau așezat. |
Pct. 112 subpct. 2).
La vânătoarea colectivă, vânătorii au următoarele obligații: 2). la așezarea în turnul de vânătoare, fiecare vânător trebuie să cunoască locul de amplasare a vecinilor;
|
Pct. 112 subpct. 2).
La vânătoarea colectivă, vânătorii au următoarele obligații: 2). la așezarea în stand de vânătoare, fiecare vânător trebuie să cunoască locul de amplasare a vecinilor;
Se solicită substituirile corespunzătoare şi la subct. 6,7,8, 13,16, 17, şi 22 din acelaşi pct. |
La Pct. 112 subpct. 2).
Se propune înlocuirea cuvîntului „turnul” cu cuvântul „stand”, deoarece toate turnurile de vînătoare sunt standuri, însă nu toate standurile sunt amenajate cu turnuri de vînătoare.
Aceleași substituiri se solicită a fi făcute şi la subct. 6,7,8, 13,16, 17, şi 22 la conjugarea corespunzătoare tot din același motive. De asemenea se solicită corectarea numerotației pct. 112 care are subct care se repetă cu aceleaşi numere. |